Visit Estonia


Client: Visit Estonia

01 | Challenge

Vi inledde vårt pågående samarbete med Visit Estonia, Estlands officiella turistbyrå, 2021. De centrala målsättningarna var att öka kännedomen om destinationen och väcka lusten hos svenska resenärer att besöka landet.

Trots sin geografiska närhet till Sverige var Estland ett relativt okänt resmål för majoriteten av svenskar. I början av samarbetet gjordes en analys som visade att 58% av svenskar aldrig hade varit i Estland och att 30% inte skulle åka till Estland på en weekendresa inom en snar framtid.

02 | Solution

Vi tog oss an utmaningen genom att skapa en årsplan inriktad på specifika målgrupper och innehållandes utvalda PR-aktiviteter som pressmeddelanden, pressresor, pressevenemang och samarbeten med influencers.

Ett genombrott i samarbetet skedde när vi tog Estland till Stockholm. Visit Estonia stod som värd för ett middagsevenemang där deras estländska representanter kopplades ihop med en lång rad svenska redaktörer, journalister och influencers.

För att inspirera och nå rätt målgrupp valde vi att fokusera på Estlands tre ’passion points’: gastronomi, natur och kultur. Vi ville lyfta Estlands närhet till Sverige, närmare bestämt till Stockholm, och porträttera Estland som det moderna, kreativa och oväntade resmål fullt av spännande kontraster – som det är.

03 | Result

Estland som resmål har synts i alla stora och inflytelserika svenska rese- och matmagasin sedan 2021. Vi har resultat i Vagabond, Svenska Dagbladet, Aftonbladet RESA, Gourmet, Gods & Gårdar… Listan kan göras lång.

Under en ettårsperiod (från den första juli 2021 till den första juli 2022) uppnådde vi följande resultat:

Räckvidd (genom publicerade artiklar i redaktionella medier): 12 313 287

Uppskattat annonsvärde (på publicerade artiklar i redaktionella medier): 529 028 EUR

Vi är stolta över att ha introducerat fler svenskar till Estlands gastronomi, natur och kultur, samt över att ha stärkt Estland som destination och varumärke på den svenska marknaden.

Utöver våra fantastiska resultat är vi lika nöjda med det fantastiska samarbete och partnerskap som vi har byggt upp tillsammans med Visit Estonia.

“Vårt arbete med EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation har inte bara gjort oss synliga på den svenska marknaden, utan också gett oss ett nära och prestigelöst samarbete som bygger på förtroende, öppenhet och som har gett oss många nya insikter.”
- Kadri Gröön, chef för internationell media och gastronomi på Visit Estonia.

Foto: Visit Estonia

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & VD

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com