Test av SalzburgerLands sommarsäsong
Client: SalzburgerLand Tourismus
Client: SalzburgerLand Tourismus
SalzburgerLand är traditionellt känt för sin rikliga mängd snö och utmärkta skidbackar, och varje år spenderar danskar och svenskar 1,1 miljoner övernattningar i SalzburgerLand. Det är ingen överraskning att 73 procent av gästerna från Danmark och Sverige besöker SalzburgerLand under vintersäsongen, medan endast 27 procent reser under våren, sommaren och hösten.
För att öppna fler människors ögon för de andra årstiderna och för att marknadsföra SalzburgerLand som en åretrunt-destination skapade EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation en sommarkampanj för att sätta fokus på de många aktiviteter och skäl till att åka dit under de varmare månaderna.
För att visa upp vårens, sommarens och höstens många möjligheter, aktiviteter och vackra natur utvecklade vi konceptet "THE OUTDOOR TEST".
Kampanjen bestod av en gruppresa med åtta danska influencers som testade sina färdigheter i några av de många utomhusaktiviteter som Salzburgerlands olika regioner erbjuder: bland annat alpyoga, vandring, elcykling och forsränning.
Genom att ta hjälp av influencers för att kommunicera destinationens åretrunt-upplevelser hade vi möjlighet att visa destinationen för målgruppen på ett mer relaterbart sätt.
Kampanjen omfattade dessutom en sektion på SalzburgerLands hemsida, åtta inlägg på den danska Facebook-sidan och en “Brand Kiss”, det vill säga ett varumärkessamarbete mellan SalzburgerLand och Sport24, som publicerade innehåll om THE OUTDOOR TEST via sina egna kanaler.
Totalt genererade "THE OUTDOOR TEST" 60 Instagram-inlägg med 30 283 engagements och 645 Instagram-stories. Sammanlagt resulterade influencersamarbetet i totalt 2 446 434 visningar. Dessutom genererade varumärkessamarbetet med Sport24 totalt 261 216 visningar som nåddes via deras egna digitala och sociala kanaler. Sport24 exponerade också besökare i deras fysiska butiker i Danmark för SalzburgerLands varumärke.
“Vi från SalzburgerLand vill tacka EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation för det värdefulla och framgångsrika samarbetet! ESK stöder oss på bästa möjliga sätt när det gäller PR, evenemang, affärs- och mediesamarbete och reklamverksamhet. Det är särskilt det personliga stödet, den ständiga tillgängligheten och vårt fina samarbete som gör att vi känner att ESK:s medarbetare är mycket uppskattade kollegor. Vi planerar att fortsätta samarbetet med ESK för att ytterligare öka kännedomen om SalzburgerLand på den danska och svenska marknaden, samt för att få fortsätta vara danskarnas och svenskarnas föredragna österrikiska semestermål”, säger Yvonne Rosenstatter, chef för marknadsförvaltningen, SalzburgerLand Tourismus.
Foto: SalzburgerLand Tourismus
Allan Sonne Sørensen
Partner & VD
+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com