Världens första metanoldrivna färja
Client: Stena Line
Client: Stena Line
I mars 2015 lanserade Stena Line världens första metanoldrivna färja på sin rutt Kiel-Göteborg - MS Stena Germanica. Rederiet valde att satsa på det alternativa bränslet, som är biologiskt nedbrytbart och minskar utsläppen av svavel och partiklar med 99 procent. Konverteringen av Stena Germanica satte globala standarder för ingenjörskonst och utgör ett viktigt steg mot en mer miljövänlig sjöfart i framtiden. Ett budskap med stor relevans, som har vad som krävs för att positionera Stena Line i offentligheten, men också för att stärka relationerna till politiker på både nationell nivå och EU-nivå.
Men: om du inte använder rätt kommunikationsvinklar och uppmärksammar rätt personer på det, kommer ditt budskap inte att höras.
I samband med invigningen av Stena Germanica i Kiel bidrog vi med organisatorisk assistans, rekrytering av över 100 framstående politiska gäster och medierepresentanter samt förberedelser av tal. EHRENBERG SØRENSEN Kommunikations grundare och VD Magnus Ehrenberg modererade evenemanget. Bland de högprofilerade talarna fanns EU-kommissionären för havsfrågor, Karmenu Vella, tillsammans med Schleswig-Holsteins minister för ekonomiska frågor, Reinhard Meyer och Uwe Beckmeyer, parlamentarisk statssekreterare vid den tyska förbundsdagen.
Den festliga delen och bidragen avslutades med en tur genom färjans maskinrum - en praktisk upplevelse som gjorde invigningen ännu mer minnesvärd. Evenemanget backades upp av en efterföljande presskonferens samt av pressarbete under hela ombyggnadsprocessen.
Politiker och allmänheten är medvetna om Stena Lines Supergreen-program och uppskattar deras vilja att bidra till en mer miljövänlig färjesjöfart. De politiska talare som bidrog till evenemanget ökade företagets trovärdighet och skapade ytterligare medvetenhet om Stena Lines ansträngningar - mest av allt Karmenu Vella, som hänvisade till omvandlingen av MS Stena Germanica som ett "projekt av global betydelse".
Det politiska nätverket har stärkts och de många tweets och onlineinlägg om händelserna från flera politiker kompletterade det starka och positiva mediesvaret, som innehöll artiklar i både regionala, nationella och internationella publikationer, både online och offline.
Tim Kötting
Director Germany
+49 (0)40 68 91 62 707
tk@ehrenbergsoerensen.com