Småland och Öland: mer än bara Astrid Lindgren – positionering av det sydsvenska resmålet i Tyskland


Client: Visit Småland and Visit Öland

01 | Challenge

 

Tysklands geografiska närhet till Sydsverige gör landet till en viktig marknad för Småland och Öland. Destinationen behövde en lokalt ansvarig agentur som kunde hjälpa dem att öka sin synlighet på den tyska marknaden och positionera den som en åretrunt-destination samt förbättra kännedomen om vad destinationen har att erbjuda.

02 | Solution

För att nå dessa huvudsakliga mål skapade EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation ett heltäckande flerkanalskoncept med PR-, marknadsförings- och digitala aktiviteter på den tyska marknaden.

Genom en kick-off workshop med kunden definierade vi exakta målgrupper och teman som skulle bli hörnstenarna i vår integrerade kommunikationsstrategi. Småland och Öland ville särskilt främja fyra olika huvudteman: Natur, familjevänliga semestrar, kultur och gastronomi med hållbarhet som sidotema. Varje ovan nämnt tema hade specifika målgrupper som återigen definierades genom lämpliga kanaler.

Strategin omfattade PR-aktiviteter som pressmeddelanden, mediebesök (enskilda och gruppbesök), ett proaktivt presskontor och samarbeten med influencers och varumärken. De digitala aktiviteterna omfattade bland annat strategisk innehållsplanering, publicering av redaktionellt innehåll samt community management på deras sociala medier. EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation har även skapat och driver det tyska Instagramkontot för Småland och Öland. Dessutom skapades digitala annonser på sociala medieplattformar som Instagram, Facebook och Google med avsikt att nå och inspirera den tyska konsumenten. 

03 | Result

Smålands och Ölands fullständiga PR-service på den tyska marknaden har ökat kännedomen om destinationen i Tyskland och lett till följande resultat på bara sex månader:

  • Tre influencersamarbeten med en total räckvidd på 2 980 535 och en engagemangsgrad på 8,46
  • Tre individuella pressresor med medieföreträdare som överensstämmer med ämnena natur, kultur och kulinariskt
  • Sju pressmeddelanden som täcker de olika temana och målgrupperna
  • Utveckling och anpassning av den tyska landningssidan www.visitsmaland.se/de med säsongsbetonat innehåll för att främja Småland och Öland året om
  • Mellan juni och september 2022 har Facebook-kontot besökts minst 1 500 gånger och haft en genomsnittlig räckvidd på 237 900 människor
  • Instagramkontot har ökat med 900 följare och har haft en genomsnittlig räckvidd på 62 500 under juni till september 2022
  • Deltagande i det mest kända tyska nätverkseventet för medieföreträdare inom turism med 25 möten
  • Två advertorials om 10 sidor med inspirerande innehåll som nått ut till 85 000 natur- och campingintresserade resenärer

Foto: Visit Småland och Visit Öland
 

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & VD

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com