Småland och Öland: mer än bara Astrid Lindgren – positionering av det sydsvenska resmålet i Tyskland
Client: Visit Småland and Visit Öland
Client: Visit Småland and Visit Öland
Tysklands geografiska närhet till Sydsverige gör landet till en viktig marknad för Småland och Öland. Destinationen behövde en lokalt ansvarig agentur som kunde hjälpa dem att öka sin synlighet på den tyska marknaden och positionera den som en åretrunt-destination samt förbättra kännedomen om vad destinationen har att erbjuda.
För att nå dessa huvudsakliga mål skapade EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation ett heltäckande flerkanalskoncept med PR-, marknadsförings- och digitala aktiviteter på den tyska marknaden.
Genom en kick-off workshop med kunden definierade vi exakta målgrupper och teman som skulle bli hörnstenarna i vår integrerade kommunikationsstrategi. Småland och Öland ville särskilt främja fyra olika huvudteman: Natur, familjevänliga semestrar, kultur och gastronomi med hållbarhet som sidotema. Varje ovan nämnt tema hade specifika målgrupper som återigen definierades genom lämpliga kanaler.
Strategin omfattade PR-aktiviteter som pressmeddelanden, mediebesök (enskilda och gruppbesök), ett proaktivt presskontor och samarbeten med influencers och varumärken. De digitala aktiviteterna omfattade bland annat strategisk innehållsplanering, publicering av redaktionellt innehåll samt community management på deras sociala medier. EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation har även skapat och driver det tyska Instagramkontot för Småland och Öland. Dessutom skapades digitala annonser på sociala medieplattformar som Instagram, Facebook och Google med avsikt att nå och inspirera den tyska konsumenten.
Smålands och Ölands fullständiga PR-service på den tyska marknaden har ökat kännedomen om destinationen i Tyskland och lett till följande resultat på bara sex månader:
Foto: Visit Småland och Visit Öland
Allan Sonne Sørensen
Partner & VD
+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com