Internationell turism-PR


Client: Regionförbundet i Kalmar län

01 | Challenge

Den svenska regionen Kalmar län hade en önskan att skapa tillväxt i turistsektorn genom att attrahera fler gäster från utländska marknader. Det främsta målet var att öka kunskapen om Småland och Öland vilket i sin tur skulle bidra till en ökning av bokningar och förbättrad turisminkomst.

På grund av demografiska förändringar har målgruppen 50+ och WHOPs (wealthy, healthy, older people) blivit allt mer attraktiva för turistdestinationer som vill öka antalet besökare. Denna målgrupp med välställda, självständiga och kvalitetssökande resenärer är särskilt viktiga för regioner med ett rikt kulturarv och landskap som den östra delen av Småland, känt för sina frodiga skogar, sjöar, kustområden och skärgårdar samt svenska ikoner som den världsberömda Astrid Lindgren. 

02 | Solution

EHRENBERG Kommunikation och Regionförbundet Kalmar Län påbörjade 2009 ett samarbete för att positionera Småland och Öland som en attraktiv resedestination för den utvalda målgruppen på den tyska, norska, danska och holländska marknaden. Som ledande byrå för samtliga marknader har EHRENBERG Kommunikation stöttat Regionförbundet Kalmar Län med PR, marknadsföring, analysering och presskontakt de senaste åtta åren. Bland våra kommunikationsaktiviteter för regionen är bland annat klassisk destinations-PR, exempelvis gruppresor för press, individuella journalistbesök för betydande medierepresentanter, resemässor och proaktiv pressbearbetning. 

Vi har även inkluderat åtgärder som riktar sig till en digitalt närvarande publik genom samarbeten med digitala medier, influencers och andra varumärken. Påverkare och konsumenter efterfrågar autenticitet i allt större utsträckning, därför fokuserar vi på storytelling när vi skapar medieinnehåll. Sedan lanseringen av samarbetet under 2009 har EHRENBERG Kommunikation arbetat nära med de lokala representanterna för att utveckla relevanta och nya omfattningar för utvalda målgrupper och marknader. 

03 | Result

Under de senaste åtta åren har vi placerat Småland och Öland på agendan för medierepresentanter på samtliga utvalda marknader, vilket resulterar i en total upplaga mer än 91 miljoner och ett totalt annonsvärde mer än 65 miljoner kronor. Resultatet är ett större intresse i regionens utbud och en ökning av turismen i regionen. 

Detta ger ett bra exempel på hur mycket som kan uppnås när lokala turistorganisationer går samman med externa samarbetspartners på målmarknader.  

65 M

DKK in advertising value

91

Million Copies

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & VD

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com