Provences viner når 1,9 miljoner svenskar
Client: Vins de Provence
Client: Vins de Provence
Så snart de första tulpanerna börjar synas älskar svenskarna att sitta utomhus och dricka en kall rosé. Det får oss att tänka tillbaka på förra årets framgångsrika rosékampanj. Eftersom utbudet av roséviner är stort ville vår kund, Provence Wine Board, att deras viner skulle vara i fokus under hela rosésäsongen.
Vi säkrade ett samarbete med den månatliga vinbilagan i Sveriges ledande dagstidning. Artiklar i tryck och på nätet samt nyhetsbrev visade upp Provence som roséregion, avlivade myterna om rosé och gav specifika vintips och förslag på matkombinationer.
Och läsarna kunde inte bara drömma sig bort till Provence när de läste artiklarna, de kunde också delta i en IRL-provning i Stockholm.
Mellan slutet av april och slutet av juni publicerade vi 16 texter som nådde 1,9 miljoner svenskar. Vi formade kundresan genom att vara närvarande upprepade gånger inom en kort tidsram inför en definierad målgrupp.
På så sätt lyckades Provence vara ”top of mind” hos vinälskare under hela rosésäsongen. Vår kund uppskattade särskilt ROI av denna aktivitet: annonsvärdesekvivalenten som var mer än sex gånger större än den faktiska investeringen.
Foto: Hervé Fabre_CIVP / Hervé Fabre_CIVP / SOWINE_CIVP
Allan Sonne Sørensen
Partner & VD
+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com