Marknadsaktiveringsveckan för viner från Oregon och Washington
Client: Oregon Wine Board & Washington State Wine Commission
Client: Oregon Wine Board & Washington State Wine Commission
Träffa Sveriges viktigaste medier och handelsintressenter personligen - det var uppgiften som Oregon Wine Board och Washington State Wine Commission gav oss när de planerade en fyra dagars resa till Stockholm. Deras mål: förstå marknaden, skapa medvetenhet om kvaliteten på Oregons och Washingtons viner, delta i diskussioner och stödja försäljningen på lång sikt. Så vi kavlade upp ärmarna och satte igång med arbetet.
För att förbereda våra kunder inledde vi projektet med ett webbseminarium om den svenska vinmarknaden som vi höll för vinstyrelserna och deras producenter. Deltagarna fick kunskap om att investera i Sverige, de viktigaste intressenterna, hur det svenska alkoholmonopolet fungerar och vad det enda svenska vinfenomenet är som ingen utanför landet kan uttala. (Ring oss så berättar vi det för dig också).
Vi utformade sedan en fyradagars resa till Stockholm som var fullspäckad med insiktsfulla evenemang och diskussioner med Sveriges viktigaste journalister och branschfolk. Med på hela resan var Madeleine Stenwreth, en av tre svenska Masters of Wines och en sann beundrare av viner från Oregon och Washington.
Tillsammans turnerade vi runt i Stockholm med en oöverträffad lineup av viner för att besöka 8 olika svenska importörer på deras kontor med s.k. individuella blixtutbildningar. Inköpare, försäljningschefer och varumärkeschefer såg framemot att höra Madeleine tala om vinerna och delta i diskussioner om svenska konsumenttrender och hur de kan mötas med OR- och WA-viner.
För att locka journalister höll vi en spännande mediesmakning som följdes upp med Madeleine som talare. Och ett möte med den amerikanska köparen på det svenska monopolet var körsbäret på toppen.
Detta resulterade i en vecka fylld av engagerande diskussioner och ovärderliga marknadsinsikter.
Våra klienter träffade den amerikanska köparen av det svenska alkoholmonopolet, journalister från över 20 medier samt 8 vinimportörer och deras 65 inköpare, försäljningschefer och varumärkeschefer.
Allan Sonne Sørensen
Partner & VD
+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com