Label Rouge Chicken fördubblade försäljningen under kampanjdagarna


Client: Label Rouge

01 | Challenge

Vi älskar att tänka tillbaka på denna framgångsrika kampanj eftersom den visar att rätt strategi kan få effekt. Det var vad vi upplevde när det franska kvalitetsmärket "Label Rouge" ville öka medvetenheten och försäljningen av sin kyckling. Att marknadsföra fransk kyckling i Sverige är knepigt eftersom svenska konsumenter tenderar att köpa kött från Sverige.

02 | Solution

Vi bestämde oss för att lägga stort fokus på djurskydd när vi introducerade märket för konsumenter, kockar och inköpare. På grund av det milda klimatet i Frankrike kan de lantbruksuppfödda hönsen röra sig fritt utomhus och har året runt tillgång till stora, skuggiga områden med träd.

Det är en skillnad som man kan smaka på, och därför var provsmakningsevenemang också särskilt viktiga.

03 | Result

  • 170 kampanjdagar på 40 försäljningsställen med 60 000 konsumenter som provsmakade Label Rouge och 180 000 personer som nådde ut.
  • Försäljningen under kampanjdagarna fördubblades i de berörda butikerna.
  • Provsmakningsevenemang som nådde över 50 journalister, inköpare och kockar. 
  • Marknadsföringsaktiviteter för influencers som nådde 350 000 matintresserade, inklusive en "Cook A Long"-show på nätet som 12 000 konsumenter såg.
  • En B2B-kampanj i tryckt form som nådde 1,2 miljoner yrkesverksamma.
  • Pressartiklar som nådde 7,7 miljoner människor.

Foto: Juliette Lalbaltry_Delphine Constantini_Label Rouge

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & VD

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com