Guldsmeden Hotels - Launching Lulu Guldsmeden in Berlin


Client: Guldsmeden Hotels

01 | Challenge

Lulu Guldsmeden är ett 4-stjärnigt hotell i Berlin och en del av den danska hotellkedjan Guldsmeden Hotels med hotell i Köpenhamn, Århus, Berlin, Oslo, Reykjavik, Côte d'Azur och Bali. Lulu Guldsmeden öppnade i Berlin i februari 2018. 

Eftersom Lulu Guldsmeden var Guldsmeden Hotels första hotell i Tyskland och hotellkedjan var okänd i landet vid den tidpunkten, ville Guldsmeden Hotels ha hjälp med att öka bokningarna och skapa medvetenhet bland den tyska allmänheten och media, samt att öka synligheten för Guldsmeden Hotels som ett övergripande varumärke.

Foto: Guldsmeden Hotels.

 

02 | Solution

För att öka antalet bokningar under öppningsfasen och skapa medvetenhet om hotellet och varumärket bland den tyska allmänheten och media, skapade vi en kampanj inför öppningen och lanseringen av Lulu Guldsmeden. 

Vår primära strategi var att öka fokus i media, både tryckt och online, och engagera influencers i storytelling kring hotellet genom att lyfta fram viktiga delar av varumärket (t.ex. konceptet med danska "hygge", miljövänlighet, stil och arkitektur, mat och välbefinnande).

 

Inför öppningskampanjen 2017/2018 tog vi fram ett presskit med information, fakta och högkvalitativa bilder från hotellet som skickades till alla relevanta tyska medier för att tillkännage öppningen av Lulu Guldsmeden. Under månaderna fram till öppningen skickade vi dessutom ut tre pressmeddelanden, vart och ett med olika storytelling-fokus från hotellet för att skapa intresse för lanseringen i februari 2018 bland tyska medier.  

I februari 2018 anordnade vi en lanseringsfest på hotellet för media, influencers och relevanta intressenter, samt tillkännagav öppningen i ett nationellt pressmeddelande.

Foto: Guldsmeden Hotels.

03 | Result

Baserat på pre-opening och lanseringskampanjen genererade vi 24 klipp i tryck och online av Lulu Guldsmeden Hotel, bland annat i "Lonely Planet Traveller", tidskriften "Food & Travel", på den populära bloggen "Blog Boheme" och i olika tidningar. 

 

 

  • 24 pressklipp, tryckta och online
  • Totalt antal läsare av tryckta tidningar: 10,571,265
  • Totalt antal läsare online: 2.565.412
  • Total EAV: 3,521,897 EUR

Foto: Guldsmeden Hotels.

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & CEO

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com