Alsace Rocks!
Client: Vins D' Alsace
Client: Vins D' Alsace
Alsace Wine Region ville stärka synen kring Alsace-viner genom att introducera kampanjen ALSACE ROCKS för distributörer och sommelierer. Med kampanjen ville de få en ny och yngre uppfattning genom att kommunicera mångfalden av Alsace-viner till en bred målgrupp.
Som svar på denna utmaning tog vi fram en lösning som involverade live-evenemang utformade för att skapa en livlig och distinkt atmosfär för Alsace. Med ambitionen att nå ut till ett brett spektrum av Alsace-älskare beslutade vi att planera och genomföra två separata evenemang i Köpenhamn - båda med fokus på hur Alsace Rocks!
För målgruppen Business-to-Business (BtB) anordnade vi en interaktiv lunch där åtta producenter presenterade sina Riesling-viner för en grupp sommelierer och journalister. Fokus låg på att visa mångfalden i de 13 jordtyper som ger Alsace-vinerna deras unika terrior, eftersom Riesling kan smaka helt olika beroende på var vinerna växer.
Senare samma dag anordnade vi ett Alsace Rocks-evenemang på en annan trendig plats, särskilt anpassat för unga vinentusiaster. Crémant d'Alsace, Pinot Gris, Pinot Blanc, Riesling och Gewurztraminer provades, och deltagarna spelade rockmusikbingo, åt sushi till middag och fick dansa till Dj:ns musik.
De två evenemangen av olika karaktär var en tydlig indikation på mångfalden i Alsace-vinerna såväl som i Alsace-vinälskare.
Kampanjen resulterade i:
Den uppskattade räckvidden för kampanjen var +820 000 personer.
35 yrkesverksamma deltog i den interaktiva lunchen.
100 unga vinälskare deltog i evenemanget och många fler påverkades via externa kanaler.
Peter Esper Larsen
Head of Food & Wine in Denmark
+45 (0)24 615 903
pel@ehrenbergsoerensen.com