145 000 svenskar lär sig att laga mat med sötpotatis


Client: Sweet Potatoes

01 | Challenge

North Carolina Sweet Potato Commission ville att vi skulle arbeta med en influencer för att få sötpotatis på fler svenskars inköpslista. Det här fallet inspirerar oss än idag eftersom det visar att stora insatser är möjliga även med en begränsad budget.

02 | Solution

Sötpotatis finns numera i alla butiker men finns inte alltid på den dagliga inköpslistan, som äpplen gör. Därför bestämde vi oss för att visa hur man kan använda sötpotatis i den dagliga matlagningen på ett roligt och enkelt sätt. Influencern och sötpotatisälskaren Fanny Lindkvist från @fannygrejar var det perfekta samarbetet.

I en video om måltidsförberedelser visade Fanny hur man förbereder sötpotatisskivor och förvarar dem. Senare samma vecka lade hon upp receptvideos för en läcker skål och en färgglad tallrik där de förberedda sötpotatisskivorna användes.

03 | Result

Genom 2 inlägg och 3 stories nådde Fannys enkla recept 145 000 svenskar på Instagram.

Inläggen på Fannys Instagram byggde upp kundresan, eftersom de var spridda över 2 veckor och därmed garanterade för exponering och återexponering inom samma grupp av människor.

Långlivat innehåll: Genom den nyskapade höjdpunkten "Sötpotatis" på Fannys Instagram kommer följarna att hitta filmerna även i framtiden.

Foto: Fanny Lindkvist

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & VD

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com