EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation inleder partnerskap med Visit Skåne i Danmark, Tyskland och Nederländerna


måndag, 29 januari 2024

2023 var ett rekordår för Skåne sett till tyska, danska och nederländska gästnätter. För att ytterligare stärka Skånes varumärke på de prioriterade marknaderna inleder nu Visit Skåne, Skånes regionala destinationsbolag, partnerskap med EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation, Kron Kommunikation och Gate2Marketing – samtliga experter inom destinationsmarknadsföring på sina respektive marknader.

 

Under 2023 upplevde Skåne rekordhöga besökssiffror från tyska, danska och nederländska resenärer. För att ytterligare bidra till den positiva utvecklingen inleder nu Visit Skåne samarbete med EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation i Danmark och Tyskland, Kron Kommunikation i Danmark och Gate2Marketing i Nederländerna. 

Visit Skåne fokuserar på hållbar turistutveckling, med en vision att omforma Skånes turism genom att integrera hållbarhetsprinciper i varje aspekt av sitt arbete. De arbetar mot att skapa ett balanserat besöksflöde under alla säsonger, vilket innebär att man försöker sprida turismen jämnare över året för att minska trycket på populära destinationer och främja en mer hållbar ekonomisk tillväxt. Samtidigt lyfter Visit Skåne fram regionens mångfald genom tematiska arenor som naturturism och gastronomi, vilka speglar Skånes unika karaktär och lockar en mer varierad grupp av besökare. Dessutom lägger Visit Skåne stor vikt vid att främja ett omtänksamt värd- och gästskap, där de strävar efter att skapa en djupare förståelse och uppskattning mellan besökare och lokalbefolkning. Genom dessa insatser vill Visit Skåne inte bara öka destinationens attraktionskraft utan också säkerställa en hållbar och ansvarsfull tillväxt i turistsektorn.

”Vi ser verkligen fram emot att påbörja det gemensamma arbetet, som detta partnerskap innebär, för att skapa meningsfulla och hållbara turistupplevelser som inte bara är givande för besökarna, utan även ger en positiv och långsiktig effekt på våra lokalsamhällen och miljön," säger Alfred Wagenius, PR-ansvarig på Visit Skåne.

Gemensamt för tyska, danska och nederländska resenärer är att de tilltalas av Sveriges och Skånes natur. Vidare lockas tyskar främst av Skånes unika kombination av kultur, historia och natur medan danskar dras till restaurang-, shopping- och golfupplevelser. Den låga svenska kronan har naturligtvis även varit en stark bidragande faktor till den kraftiga ökningen av antalet besökare till Skåne.

Partnerskapet inleddes i januari i år med syfte att genom innovativ PR och marknadsföring främja Visit Skånes strategier och initiativ. Den gemensamma målbilden är att öka kännedomen om Skåne som en attraktiv och hållbar åretrunt-destination. 

"På uppdrag av alla i partnerskapet vill jag framföra hur stolta vi är över att inleda detta samarbete med Visit Skåne. Med gedigen expertis och erfarenhet av att arbeta med kunder inom turismnäringen, vår fysiska närvaro på de prioriterade marknaderna och med omfattande nätverk av journalister och andra viktiga intressenter ser vi fram emot att bidra till främjandet av varumärket Skåne och en växande och hållbar besöksnäring”, säger Allan Sonne Sørensen, Partner och VD på EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation.

Medieförfrågningar
Danska, tyska och nederländska journalister får gärna höra av sig till Visit Skånes presskontor hos EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation. För respektive marknad, vänligen kontakta:  
Tyskland: Svenja Peters via e-mail sp@ehrenbergsoerensen.com eller telefon +49 162 203 9905
Danmark: Amalie Frøkjær-Rubbås via e-mail afr@ehrenbergsoerensen.com eller telefon +45 268 336 61 och Anna Kron Boysen akb@kronkommunikation.com eller telefon +45 261 613 76
Nederländerna: Nederländerna: Sophie Nyström via e-mail sophie@gate2marketing.nl eller telefon +31 617 33 23 99

Om Visit Skåne
Skånes regionala destinationsbolag, Visit Skåne AB, ska stärka Skånes varumärke internationellt, och främja besöks- och eventnäringen. I uppdraget ingår att verka för att stora evenemang, kongresser, utställningar och mässor genomförs i Skåne. Det handlar också om att utveckla skånsk besöks- och eventnäring med fokus på hållbarhet och innovation, och att öka destinationens kännedom och attraktivitet internationellt. Visit Skåne AB ägs av Region Skåne Holding AB och bildades 2023 genom en fusion av Tourism in Skåne AB, Event in Skåne AB samt Business Region Skåne AB.’ För mer information:
https://visitskane.com 
https://corporate.visitskane.com/

Om EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation, Kron Kommunikation & Gate2Marketing
Tre lokala experter: EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation, Kron Kommunikation och Gate2Marketing arbetar tillsammans för att kunna erbjuda utmärkt och mångfacetterad service. Med passion för branschen, lång erfarenhet och omfattande expertis sätter vi våra kunders destinationer på de tyska, danska och nederländska resenärernas bucketlistor. Skåne ligger oss dessutom varmt om hjärtat – bland annat är EHRENBERG SØRENSEN Kommunikations grundare Magnus Ehrenberg född och uppvuxen i Skåne.

Interested in the news?