Lättdrucket, elegant och perfekt till det nordiska köket. Så beskrivs tyskt vin enligt Deutsches Weininstitut. Nu lämnar de över uppgiften att kommunicera tyskt vin i Sverige till EHRENBERG Kommunikation.
För många konsumenter är vin och andra njutningsdrycker strakt förknippade med emotionella värden. Många förknippar ett glas vin med en god måltid eller ett socialt sammanhang. Detta kan tydligt ses i kommunikationen hos de ledande branschaktörerna. Internationellt har moderna tyska viner från en ung generation vinmakare mött stor framgång men bilden av tyskt vin som ungt och modernt saknas i Sverige. Tyskland har under många år haft en stabil position i Sverige och enligt den senaste kvartalsrapporten från Systembolaget har Tyskland en marknadsandelen på 3,6%. Trots detta saknar många svenskar en emotionell anknytning till tyskt vin.
För att stärka tyska viners position i Sverige har man valt EHRENBERG Kommunikation till ny samarbetspartner. Intentionen är att fördjupa relationen mellan svenska konsumenter och tyska viner samt knyta tydliga band mellan drycken och svenska traditioner. Deutsches Weininstitut, som tidigare har gått under namnet Tyska Vininstitutet i Sverige, kommer i samband med satsningen att kommunicera under det internationella namnet Wines of Germany.
”Tyska viner har enorm potential när det kommer till den Svenska marknaden. Svenskarna är generellt väldigt vinkunniga och tyska viner håller den grad av hög kvalitet som krävs, oavsett om det gäller rött, vitt eller mousserande vin. Vinerna är friska och moderna och matchar det Nordiska köket väldigt väl. Vi vill berätta vår historia och låta människor lära känna våra viner”, förklarar Monika Reule, VD för Deutsches Weininstitut.
EHRENBERG Kommunikation träder från och med årsskiftet in och representerar tyskt vin i Sverige, med representation i Malmö och Stockholm. Den internationella PR- och kommunikationsbyrån har sedan starten av 2016 representerat Deutsches Weininstitut i Danmark. Nu utökas ansvaret även till den svenska marknaden. Trots att byrån redan har erfarenhet av att kommunicera tyska viner i Norden, skiljer sig den svenska marknaden från grannländernas. EHRENBERG Kommunikations grundare Magnus Ehrenberg, ser positivt på utmaningen.
”Det har pågått en tyst vinrevolution i Tyskland de senaste 20 åren och idag kan man hitta tyska viner av världsklass i Sverige. Trots detta står tyska viner för en relativt liten del av försäljningen. Vi vill hjälpa svenskarna att upptäcka de tyska guldkornen på samma sätt som vinkännarna gjorde för flera år sedan och ge tyska viner det rykte de förtjänar”, menar Magnus Ehrenberg.
EHRENBERG Kommunikation kommer att operera under ”Wines of Germany” mot importörer, konsumenter och media i Sverige
Om EHRENBERG Kommunikation
EHRENBERG Kommunikation är en internationell byrå med egna kontor i Sverige, Danmark, Norge och Tyskland. Därutöver har vi partnerbyråer i utvalda länder. Vi är specialiserade på gränsöverskridande PR, kommunikation och public affairs inom turism, transport och livsstil.
Läs mer om EHRENBERG på www.ehrenberg-kommunikation.se.