Tyska retailaktören Tchibo väljer Ehrenberg Sørensen för skandinavisk lansering


fredag, 14 juni 2019

Den tyska retailaktören Tchibo expanderar med e-handel i Sverige och Danmark. Ehrenberg Sørensen Kommunikation har fått förtroendet att lansera varumärket i Skandinavien.

 

Tchibo är en av Tysklands största aktörer inom konsumtionsvaror och detaljhandeln med över 1,000 fysiska butiker i Europa. Bolaget har sedan expanderat med ren e-handel till andra internationella marknader som Kina, Danmark och nu Sverige.

 

Tchibo har bedrivit e-handel sedan 1997 och är därmed en av de aktörer som varit aktiva längst inom området. Företaget beräknas ha en varumärkeskännedom på 99% på hemmamarknaden men i Skandinavien är Tchibo dock relativt okänt. Den skandinaviska PR- och kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation har fått i uppdrag att introducera Tchibo för den svenska marknaden med lansering av nätbutiken.

 

”Vi ser fram emot att lansera Tchibo i Sverige. Vår byrå har starka rötter i både Tyskland och Skandinavien och det känns som en naturlig match. I Tyskland känner man till Tchibo väl de flesta tyskar har tydlig bild av varumärket, medan det i Skandinavien i stort sett är okänt för konsumenterna. Vår utmaning ligger i att skapa en grundläggande varumärkeskännedom och en tydlig positionering”, säger Tina Baungaard-Jensen, PR Director Scandinavia på Ehrenberg Sørensen Kommunikation.

 

Tchibo lanserar sin nätbutik under sommaren med ett brett sortiment av mode för kvinnor, män och barn samt möbler, inredning, textiler, trädgårdsprodukter, accessoarer, campingutrustning, sportutrustning, hobbyprodukter och elektronik. Det finns ett stort hållbarhetsfokus i företaget och ett mål om att bli ett 100% hållbart bolag. Bland annat var 80% av textiler sålda 2017 gjorda av hållbar bomull, vilket gör Tchibo till världens tredje största leverantör av ekologisk bomull. Bolaget fäster stor vikt vid rättvisa arbets- och handelsvillkor samt har hög kvalitetsstandard på dess produkter.

 

Det växande bolaget omsatte under 2017 totalt 3 miljarder EUR (nästan 32 miljarder SEK) globalt och fortsätter att öka sin närvaro på flera internationella marknader.

Interested in the news?