PR-konsulten som bygger broar åt färjerederierna


fredag, 24 augusti 2018

BORRBY Ehrenberg kommunikation – eller Ehrenberg Sørensen kommunikation som företaget numera heter – har i dag 35 anställda i fyra länder. Kontoren finns i Hamburg, Köpenhamn, Malmö, Stockholm, Oslo och Borrby tuvor.

– Jag brukar säga att huvudkontoret ligger här. I dag med den moderna tekniken kan jag befinna mig var som helst och mitt kontor är i väldigt stor utsträckning i bilen. Men här i Borrby är vi ofta. Hela familjen tycker om att vara här, säger Magnus Ehrenberg.

Familjen utgår annars från Lübeck. Där ska tvillingarna Markus och Anna i år börja sista året på gymnasiet och det är i relationen med Tyskland som Magnus Ehrenberg har hittat sin nisch. Historien om Magnus Ehrenbergs företag börjar annars egentligen i Malmö. I slutet av 80-talet styrdes Malmö av en borgerlig majoritet under ledning av Joakim Ollén (M). Magnus Ehrenberg jobbade i stadshuset för Moderaterna. Det borgerliga styret väckte internationell uppmärksamhet eftersom det var första gången sedan den allmänna rösträtten infördes som Malmö styrdes av något annat parti är Socialdemokraterna.

–En delegation från CDU i Hamburg kom på besök och de frågade mig om jag ville komma över till Tyskland och hjälpa dem att organisera sin valrörelse. Tanken var att jag skulle samla erfarenhet för att sen komma tillbaka till Sverige och göra egen politisk karriär. Så blev det inte. Närheten till politiken har han dock fortfarande kvar och han utesluter inte en politisk comeback.

– Det saknas en politisk röst i riksdagen från Österlen och jag har tagit ett stort steg i företaget i och med att jag har lämnat över den dagliga driften. Jag har mer att ge och jag har politiken i blodet. Vi får se var jag befinner mig i livet om fyra år, säger han. Och även om det är inom rikspolitiken som han främst ser sin roll i framtiden har han åsikter även om lokala frågor.

– Jag tycker att det är dumt att det finns tre kommuner här. Ystad, Simrishamn och Tomelilla borde gå samman i en kommun. Utifrån 30 års politiks erfarenhet i både Sverige och Tyskland följer han så klart noga den svenska valrörelsen. Utgången av valet känns osäkrare än på många år – en situation som Angela Merkel i Tyskland har hanterat genom att bilda koalition över blockgränsen. Där styrs nu landet för en andra mandatperiod av Kristdemokraterna, CDU, tillsammans med de tyska Socialdemokraterna SPD.

– Det kommer att bli svårt att få till en regering i Sverige. Det är viktigt att landet kan styras, där måste alla ta ansvar. Jag är moderat men anser inte att jorden skulle gå under om till exempel S och C skulle bilda regering. Jag hoppas förstås att det ska gå att bilda en alliansregering, men jag tror att det kan sluta med S tillsammans med C och L. Det är kanske inte så dåligt för landet, även om jag tror att C och L kommer att förlora på det på sikt. Familjens förankring på Österlen går långt tillbaka. Magnus Ehrenbergs mor Ingrid Jönsson växte upp i Östra Hoby. Hon var i sin tur dotter till kyrkoherde Nils Ehrenberg som bland annat var med och byggde kapellet i Skillinge. När Magnus var ett år köptes huset i Borrby tuvor. Även om familjen då bodde i Limhamn blev huset på Österlen en fast punkt.

– Under min uppväxt tillbringade vi alla helger och alla somrar i det här huset. Nu är vi här så ofta vi kan och jag glädjer mig åt att den tredje generationen också uppskattar att vara här. Under 30 år har Magnus Ehrenberg delat sin tid mellan Lübeck och Borrby tuvor. Kommunikationsbyrån som han grundande 1993 har idag 35 anställda och finns representerade i fyra olika länder. I dag är han arbetande styrelseordförande och koncentrerar sig på de större projekten.

– Det är svårt att inte blanda sig i de dagliga frågorna, samtidigt är det skönt att inte känna samma stress som förr. Bland bolagen som Ehrenberg–Sørensen representerar finns flera med anknytning till färjeindustrin. Magnus Ehrenberg jobbar till exempel med både Stena Lines koncernledning och med Ystads hamn.

– Jag älskar färjerederier, säger han stolt. Som kommunikationsbyrå för stora bolag som påverkas mycket av politiska beslut handlar arbetet många gånger om lobby-verksamhet. Det är ett begrepp som har fått en negativ klang och som väcker en del misstänksamhet. Magnus Ehrenberg ser inga problem med att kalla sig själv lobbyist. – Jag är en stolt färjelobbyist. Så länge jag är öppen med vilka kunder jag representerar i mina möten med politiker är det inget problem. En fråga som Magnus Ehrenberg har varit med och lobbat för i Tyskland för Stena Lines räkning är den om el-anslutning av färjorna när de ligger i hamn.

– I Sverige går färjorna på el när de ligger i hamnen, men i Tyskland är elen 70 procent dyrare än diesel vilket gör att färjorna går på diesel i hamnarna. Det är en fråga som är komplicerad eftersom den ligger på både delstatlig och på statlig nivå. En annan fråga som Magnus Ehrenberg har profilerat sig i är den om en fast förbindelse mellan Rödby och Puttgarden, den så kallade Fehmarn bältförbindelsen. Magnus Ehrenberg är starkt kritisk till byggplanerna.

– De vill förbinda två rapsfält efter en dröm som skapades innan muren föll. I dag går trafiken andra vägar och det finna andra satsningar som är betydligt mer angelägna, till exempel en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Tycker du på det viset eftersom du har färjerederierna som kunder eller har du rederierna som kunder eftersom du tycker så?

– Det är bägge orsakerna, men det är klart att jag kämpar för mina kunder. Framför allt tycker jag att Fehmarn bältförbindelsen är en ekonomisk felsatsning som skulle innebära stora problem för hamnarna i Ystad och Trelleborg. De skulle få konkurrera med en skattesubventionerad tunnel. Jag tror att förbindelsen kommer att behövas någon gång i framtiden. Men inte nu.

Text & Bild 
Carl Johan Engvall

carljohanengvall@ystadsallehanda.se & 0411-55 78 36

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/pr-konsulten-som-bygger-broar-at-farjerederierna/

 

För ytterligare information, vänligen kontakta Magnus Ehrenberg me@ehrenbergsoerensen.com  eller +49 (0) 40 68 916 270

 

Interested in the news?