Hur är det att verka i Öresundsregionen? EHRENBERG SØRENSEN i ny undersökning


fredag, 22 februari 2019

Øresundsinstituttet och Lunds Universitet har på uppdrag av Øresunddirekt gjort en undersökning om hur företagare och institutioner ser på att arbeta över Öresund. Läs deras case om EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation här.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med kunder, anställda och kontor i Danmark, Sverige, Norge och Tyskland har PR-bolaget Ehrenberg Sørensen Kommunikation funnit sin nisch. Bolaget kan genom närvaro i flera länder följa sina kunder och samtidigt konkurrera med större byråer på hemmamarknaden som har mer nationell prägel. Det menar vd Allan Sonnne Sørensen.

 

Sammantaget har PR-bolaget Ehrenberg Sørensen Kommunikation cirka 30 medarbetare i Danmark, Sverige, Norge och Tyskland. Kontoren finns i städerna Köpenhamn, Malmö, Stockholm, Oslo och Hamburg. Geografin hänger tätt samman med bolagets erbjudande till kunderna och sträcker sig såväl mellan Danmark och Sverige som mellan Skandinavien och Tyskland.

– I Tyskland är vår main selling point att vi hjälper skandinaviska firmor att få tillgång till kontinenten och omvänt hjälper vi tyska förtag att få tillgång till the Nordics. Vi är en gateway mellan Skandinavien och Tyskland, där har vi funnit vår nisch, säger Allan Sonne Sørensen, vd och partner.

I Sverige ses Ehrenberg Sørensen Kommunikation som en liten byrå i konkurrensen, men genom att de täcker in Danmark och Tyskland kan de ända hävda sig mot större aktörer i upphandlingar. Generellt är branschen mer nationellt präglad, menar Allan Sonne Sørensen.

– Vi ska satsa på en nisch för att vinna, säger han.

Ehrenberg Sørensen sticker ut genom sitt fokus på att jobba över gränsen.

– Det är några som har lyckats, men generellt är branschen nationellt präglad och man har för mycket fokus på sin hemmamarknad och för lite förståelse för vad som sker på den andra sidan sundet, säger han.

Bolaget har en svensk grundare som startade verksamheten i Tyskland i början av 1990-talet. Därefter har resan gått till Malmö, Köpenhamn, Oslo och senast till Stockholm där ett kontor öppnades 2017. Flest medarbetare har sin arbetsplats på kontoret i Köpenhamn, men Allan Sonne Sørensen ser det ändå inte som ett huvudkontor.

– Vi har tidigare haft ett huvudkontor, men jag vill inte kalla det huvudkontor idag. Alla kontor är jämställda med varandra. Vi har tre företag – ett tyskt, ett danskt och ett svenskt. Det finns inget moderbolag till de tre. Vi är ett danskt-svenskt-tyskt företag, säger han.

Bland de anställda på kontoret i Köpenhamn finns både svenskar som bor i Köpenhamn och som pendlar från Malmö. Ehrenberg Sørensen Kommunikation har även kontorsplats i Malmö, på Media Evolution City.

– Vi ska kunna erbjuda locations som är bra för de medarbetare som jobbar hos oss och kommande medarbetare, men även synliggöra att vi kan Skåne, Malmö och hör hemma där. Ett enkelt sätt att göra det är att kommunicera att vi har ett kontor där, säger Allan Sonne Sørensen.

Majoriteten av bolagets kunder är svenska, danska och tyska, men det finns även några internationella kunder. Sedan Stockholmskontoret öppnades har Ehrenberg Sørensen Kommunikation fått fler kunder i norra Sverige och Stockholm medan de tidigare främst jobbat i Malmö. Allan Sonne Sørensen uppskattar att ungefär 70 procent av bolagets kunder finns på mer än en marknad. Ibland kan det vara en utmaning att samordna verksamheten.

– Vi är en agentur som jobbar så tätt som möjligt mellan länderna med IT-lösningar, evenemang, utbildning osv. Många initiativ tas som en agentur. Det är det våra kunder köper, de ser Ehrenberg Sørensen Kommunikation. Det ska vi leva upp till. Det kan vara svårt, med olika kultur och lokaliteter, säger han.

Ehrenberg Sørensen Kommunikation har sitt huvudfokus mot branscherna transport och turism, men jobbar även bredare. När de jobbar över landsgränserna i Skandinavien och Tyskland märker de ibland av språk och kulturskillnader. Bland annat finns det skilnader i affärskultur, menar Allan Sonne Sørensen.

– Konsensus, direkthet, hastighet – det ska alltid gå snabbare i Danmark – och organisation. Vi är mer hierarkiska än i Sverige och Tyskland är ännu mer hierarkiskt. Du märker direkt vem som är chefen är på en arbetsplats i Danmark, säger han och lägger till att han tror att mer förståelse för hur den andra agerar hade kunnat ge fler affärer.

Samtidigt tror Allan Sonne Sørensen att många har en uppfattning att det är mer besvärligt än vad det faktiskt är att jobba över sundet. De har själva stött på praktiska utmaningar som anställdas telefonabonnemang och att ta med serviceavtal för kopiatorer över sundet. Men han menar att det finns ett behov av att ”avmystifiera” gränshinder då det kan göra att bolag väljer bort att jobba över gränsen.

– Jag tror det är osäkerhet och brist på information. Det kan vara alltifrån vad som sker vid uppsägning, skatt, socialförsäkring och pension till mobiltelefon och kopiator som två konkreta exempel, säger han.

 

 

Fakta: Ehrenberg Sørensen Kommunikation

Verksamhet: PR- och kommunikationsföretag

Antal anställda: 30 stycken

Ort(er): Köpenhamn, Malmö, Stockholm, Oslo, Hamburg

Arbetar över gränsen: Ja

Intervjuperson: Allan Sonne Sørensen, partner och vd

 

 

Interested in the news?