EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation expanderar genom att förvärva den internationella byrån Sopexas nordiska verksamhet


fredag, 3 april 2020

Kommunikationsbyrån EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation expanderar i Skandinavien genom att köpa den globala kommunikationsbyrån Sopexas verksamhet i Sverige och Danmark. Förvärvet innebär att byrån växlar upp sitt fokus på mat och dryck i regionen.

Sopexa är en global kommunikationsbyrå med fokus på mat och dryck. Byrån tillhör den franska kommunikationskoncernen Hopscotch Groupe som med sitt huvudkontor i Paris finns etablerade med ett trettiotal kontor över hela världen. Sopexas verksamhet i Sverige och Danmark blir, i och med förvärvet, en del av EHRENBERG SØRENSENs verksamhet i länderna.Med förvärvet följer också ett långtgående samarbete mellan Sopexa och den avknoppade verksamheten i Norden.

EHRENBERG SØRENSENs har sedan 1995 expanderat sitt fokusområde från transport och turism till att även etablerat sig som en byrå med kunskap och erfarenhet inom produktkategorin mat och vin. Idag har byrån bland annat Tyska Vininstitutet och Wines of Portugal som kunder i de två nordiska länderna. Med Sopexas historiska och globalt starka ställning inom den senaste produktkategorin blir målet att skapa en stark one-stop-shop i Norden för livsmedels- och vinindustrin.

Samarbete gör det möjligt för de två byråerna att tillsammans erbjuda sina kunder ett utökat team i Skandinavien med expertis inom kommunikation, en välgrundad kunskap om mat & drycker och inte minst ett starkt lokalt nätverk av viktiga opinionsbildare, handeln, influencers och media.

”Efter nästan tre decennier i byråvärlden är jag både glad och stolt över att utvidga vår verksamhet med Sopexas mycket kompetenta medarbetare och intressanta projekt. Utöver våra fokusområden transport och turism, skapar vi i och med uppköpet ett nordiskt kraftcenter för kommunikation och PR runt mat och dryck. Vi förblir 100% självständiga, får exklusiv tillgång till Sopexas starka globala nätverk på 24 marknader vilket vi har stora förhoppningar på”, säger Magnus Ehrenberg, grundare av och styrelseordförande för EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation.

”Genom samgåendet kan vi bygga en mycket stark one-stop-shop för livsmedelsindustrin i hela Skandinavien. Detta partnerskap är en riktig win-win för både byråer och personal och inte minst för våra kunder som kommer att kunna dra nytta av ett utökat team med stärkt kompetens i den norra del av Europa. Vi ser fram emot vårt kommande samarbete”, säger Sopexas CEO Pierre-Franck Moley.

 

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Ehrenberg Styrelseordförande
+49 171 643 1337
me@ehrenbergsoerensen.com

Ghislaine Plus
Presskontakt Sopexa i Frankrike +33 1 55 39 50 41
Ghislaine.plus@sopexa.com

Om SOPEXA International Food & Drink Communication Agency

SOPEXA är en internationell kommunikationsbyrå vars team har förkroppsligat den "tänk globalt, handla lokalt" i nära i 60 år. Idag är SOPEXA en del av HOPSCOTCH GROUPE. Tillsammans bildar de ett väl integrerat internationellt nätverk som består av 31 nationaliteter med kon på fem kontinenter.

Sopexa utvecklar och genomför kommunikationsstrategier för myndigheter, institutioner, företag och varumärken. Dess kompetens omfattar hela kommunikationsspektrat från research, och planering till kampanjer, olika aktiveringar och utvärdering.
Byrån har lång erfarenhet av europeiska samfinansierade projekt med över 400 genomförda program under de senaste 12 åren.

www.sopexa.com

Om EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation

EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation är en internationell kommunikationsbyrå som grundades av Magnus Ehrenberg 1993, med kontor i Danmark, Sverige och Tyskland. Byrån har en stark tro på värdet i specialkunskap inom avgränsade områden och fokuserar på frågor inom transport, turism och mat & vin. Kärnkompetenserna är PR, kommunikation och public affairs i Nordeuropa. 
www.ehrenbergsoerensen.com

Interested in the news?