Från Google Street View till 'SheepView360'


Kund: Färöarna

01 | Utmaning

Visit Faroe Islands ville öka kännedomen om Färöarna och positionera sig som en attraktiv turistdestination – med en begränsad budget. Frågan var hur man skulle påminna världen om Färöarnas existens. 

02 | Lösning

För att bli synlig för resten av världen behövde Färöarna en kreativ idé och stark exponering. Till skillnad från nästan alla andra delar av Europa existerade Färöarna inte på Google Street View. Med ambitionen att marknadsföra Färöarna internationellt lanserades kampanjen SheepView360. 

Färöiska får utrustades med 360-kameror som laddade upp bilder åt Google Street View och genom olika kanaler berättades historien om att lokalbefolkningen på Färöarna gjorde sin egen – om inte Street View så Sheep View. Via en blogg där vi kontinuerligt lanserade filmer och med den färöiska kvinnan Durita Dahl Andreassen som frontperson, pitchades kampanjen till medier på flera internationella marknader. Samtidigt mobiliserades den färöiska befolkningen under hashtagen #wewantgooglestreetview. 

03 | Resultat

Som den ledande byrån för kampanjen på danska, svenska, norska, engelska, tyska och amerikanska marknaden skapade EHRENBERG Kommunikation stark medial täckning, som spreds brett internationellt.  

Totalt nådde kampanjen över 1 miljard läsare / tittare / lyssnare. Vi säkrade täckning världen över genom bland annat BBC, Huffington Post, the Guardian, Bild, Der Spiegel, Aftonbladet and Politiken.

Dessutom nämndes kampanjen i bland annat Kina, Polen, Brasilien, Italien, Holland och Indien. 

Kampanjen har tilldelats Stora pr-priset i silver, det danska priset PR-tigeren samt två Danish Digital Awards.   

Intresserad av detta case?

Ole Purschke
Senior Consultant

+49 (0) 40 68 91 62 709
op@ehrenberg-kommunikation.com