Skapa stark närvaro i sociala medier


Client: SalzburgerLand

01 | Challenge

Den österrikiska regionen SalzburgerLand ville ha en starkare och mer engagerande närvaro i sociala medier, i synnerhet på Facebook. SalzburgerLand hade en aktiv sida men innehållet fokuserade främst på att kommunicera erbjudanden och information. Facebook-sidan hade en begränsad mängd följare och än mer problematiskt – de var inaktiva med en begränsad grad av kommentarer, likes och delningar av inläggen som publiceras. 

02 | Solution

EHRENBERG Kommunikation utvecklade en ny Facebook-strategi med fokus på värdefullt och engagerande innehåll i kombination med en strategisk marknadsföring av sidan. För att uppgradera SalzburgerLands närvaro på Facebook innefattade vår strategi för sidan att ändra innehållet från att fokusera på information och erbjudanden, till att skapa värdefullt och engagerat innehåll med fokus på aktiviteter och upplevelser i regionen.  

Dessutom marknadsfördes strategiskt utvalda inlägg, för att nå en större publik och attrahera nya aktiva följare. 

03 | Result

Insatserna bidrog till en mer engagerande Facebook-sida med följare som har gått från att vara inaktiva till att vara aktiva och värdefulla ambassadörer för SalzburgerLand. Som ett resultat av den nya strategin fick SalzburgerLands Facebook-sida 8 gånger fler följar, inom loppet av ett år. 

Vad som är ännu viktigare är att det har skett en betydande ökning av räckvidd, likes, kommentarer och delningar per inlägg. Numera stöttar Facebook-sidans följare SalzburgerLand som en attraktiv destination, och säkrar därmed värdefull exponering för den österrikiska regionen. 

Interested in this case?

Tina Baungaard-Jensen
Head of PR Denmark & South Sweden

+45 41 28 10 01
tbj@ehrenbergsoerensen.com